Zdravie

Strava a výskyt akné – ako spolu súvisia?

Hoci starostlivosť o pleť je doménou ženskej časti populácie, akné dokáže potrápiť aj mužov. Za tento neveľmi estetický prvok na pokožke si však do veľkej miery môžeme sami, a to konzumáciou stravy, ktorá je možno lákavá a chutná, no telu neveľmi prospieva.

Viacerí z vás možno už riešili problém ako sa zbaviť čiernych bodiek. V skutočnosti ide o problém s akné, ktoré sa takto prejavuje. O čo ide? Je to jednoduché. Jedná sa o odumreté bunky kože a nadmernú mastnotu, ktoré uviazli v kožných póroch. Ako čierne ich vidíme preto, že na vzduchu oxidujú. V prípade akné, ktoré sa prejavuje bielymi pupienkami, sú póry podobne upchaté, no zatvorené – „odpad“ v nich teda neoxiduje.

Akné býva veľmi často výsledkom hormonálnych zmien, ktorými prechádza ľudský organizmus pri dospievaní. Môže sa však vyskytovať aj v neskoršom veku, najmä v oblasti tváre a pliec, ale tiež na krku či chrbte.

Akné – príčiny vzniku

Ako príčina vzniku akné býva často identifikovaná napríklad nadmerne mastná pokožka. Typ pokožky je však dedičnou záležitosťou, ktorú nie je v našej moci ovplyvniť. Ak mal mastnú pokožku otec, matka, alebo dokonca obaja, je veľmi pravdepodobné, že ju zdedí aj ich dieťa.

Čo sa však ovplyvniť dá, to je zloženie stravy, ktorá má na zdravie pleti značný dopad. V súčasnosti veľmi rozšírené a obľúbené stravovania v západnom štýle jej rozhodne neprospieva. Je totiž založené na potravinách s vysokým glykemickým indexom (cestoviny, cukor, biely chlieb), jednoduchých cukroch, nasýtených tukoch a mliečnych výrobkoch, ktoré podporujú funkciu mazových žliaz, nadmernú tvorbu mazu a zápalové procesy v tele.

Ako nastaviť stravovanie?

Za zdraviu prospešné sa vo všeobecnosti považujú potraviny bohaté na komplexné sacharidy a tie druhy surovín, ktoré sa vyznačujú nízkym glykemickým indexom. Ide najmä o semiačka, oriešky, strukoviny a ovocie so zeleninou v surovom stave (najmä žlté a oranžové druhy ovocia a zeleniny). Každý organizmus ale reaguje jedinečne, preto je dobré zmenu stravovacieho režimu konzultovať s lekárom, ktorý by mal vaše experimentovanie pod odborným dozorom.

Ak je vašim cieľom liečba akné, mohli by ste ju podporiť konzumáciou potravín s vysokým obsahom zinku. Zinok je dôležitým prvkom pri vývoji pokožky a tiež pri regulácii metabolizmu a hladiny hormónov. Obsahujú ho najmä šošovica, quinoa, hovädzie mäso, kešu a tekvicové semienka.

S poklesom tvorby akné priamo súvisí aj zvýšená miera konzumácie potravín bohatých na omega-3 mastné kyseliny a antioxidanty. Prvé menované obsahujú napríklad ryby a vajíčka. Antioxidanty zase majú moc neutralizovať škodlivé toxíny v tele a predpokladá sa, že napomáhajú aj znižovaniu zápalových procesov v tele a celkovo posilňujú duševné zdravie človeka.

Leave a Comment