Regulovanie tlaku paliva

To presne robí regulátor tlaku: riadi úroveň zosilnenia. Ako? Tým, že riadi množstvo tlaku v potrubí, ktoré sa dostáva do obtokového ventilu v turbe. Ak si prajete zvýšiť plniaci tlak , regulátor tlaku musí upraviť tlakový signál do ovládača obtokového ventilu. Existujú dva typy regulátorov tlaku; mechanické a elektronické. Mechanické (hradlové) regulátory sa ľahko zmontujú, ľahko sa obsluhujú a vyžadujú malú údržbu. Elektronické regulátory sú omnoho sofistikovanejšie a ponúkajú množstvo nastavení tlak mapovaných proti rôznym spúšťačom. Elektronické regulátory vyžadujú špeciálne vybavenie a programovanie. Poskytujú vám maximálnu kontrolu nad krivkou tlaku pomocou funkcií navrhnutých pre jednu vec, tú jednu vec, ktorú všetci chceme, výkon. Toto programovateľné ovládanie znamená, že môžete zvýšiť výkon a odozvu svojho motora bez zvýšenia plniaceho tlaku. Elektronické regulátory tiež umožňujú užívateľovi ovládať 3 rôzne aspekty zosilňovacej krivky; maximálny plniaci tlak (nastavená hodnota), rýchlosť navíjania turbodúchadla (vstupný tlak) a reakčný čas regulátora (citlivosť).

Ako funguje regulátor tlaku?

Na turbomotore sú 2 hlavné časti systému regulácie zosilnenia: obtokový ventil s ovládačom a regulátor tlaku. Pokiaľ ide o obtokový ventil, existujú dva typy: vnútorné a vonkajšie. Vnútorné obtokové ventily sa nachádzajú na prevažnej väčšine turbodúchadiel, kde je vstavaný klapkový ventil do výfukového krytu turbodúchadla, ktorý sa otvára pomocou diaľkového ovládača diafragmy. Vonkajšie obtokové ventily obvykle bývajú v tvare taniera a pripevnené priamo na diafragmu. Obtokový ventil robí to, ako už názov napovedá, že odpadové plyny obtekajú turbínové koleso a obmedzujú množstvo zosilnenia. Ovládače sú riadené plniacim tlakom, takže zvýšením tlaku sa zvyšuje aj tlak na pružinu a otvorí sa tak obtokový ventil. Regulátor tlaku je navrhnutý tak, aby znížil tlak dosahujúci nastavenie ovládača, čo vykonáva vypúšťaním určitého množstva vzduchu z prívodnej hadice. Môže sa to uskutočniť elektronicky prostredníctvom ECU, pulzovaním ventilu solenoidového typu v napájacej hadici, alebo mechanicky, použitím „kontrolovaného úniku“ v napájacej hadici.

Štandardné ovládanie tlaku

Bez regulátora tlaku sa tlak vzduchu privádza z kompresovanej strany turba priamo do ovládača obtokového ventilu pomocou vákuovej hadice. Tento tlak vzduchu môže pochádzať odkiaľkoľvek pri prívode, vrátane za telesom škrtiacej klapky. Tento tlak vzduchu tlačí opačným smerom ako sila pružiny umiestnenej v ovládači obtokového ventilu, čím sa ventil otvára a tak umožňuje výfukovým plynom obtekanie kolesa turbíny. V tejto jednoduchej konfigurácii určuje sila pružiny a predpätie maximálne zosilnenie. Pružiny sa klasifikujú podľa zosilňovacieho tlaku, ktorý zvyčajne dosahujú, napríklad „ 7 psi pružina“.

Elektronické regulovanie tlaku

Elektronické regulovanie tlaku využíva solenoid alebo krokový elektromotor riadený elektronickým regulátorom. Princíp je stále rovnaký ako pri manuálnom obtokovom ventile, množstvo tlaku vzduchu, ktoré sa vyvine na obtokový ventil, sa reguluje alebo vypúšťa. Na úrovni komponentov môže byť plniaci tlak vypúšťaný z regulačných potrubí alebo priamo zablokovaný. Obe z týchto možností zabezpečí dosiahnutie cieľa, ktorým je znižovanie tlaku na obtokový ventil. V odvzdušňovacom systéme môže vzduch prechádzať z ovládacích vedení, čím sa znižuje zaťaženie obtokového ventilu. V konfigurácii blokovania je vzduch, ktorý prúdi z prívodu plniaceho vzduchu do ovládača obtokového ventilu, blokovaný, zatiaľ čo sa súčasne vypúšťa akýkoľvek tlak, ktorý sa predtým vytvoril na ovládači obtokového ventilu. Elektronické regulovanie tlaku umožňuje prevádzku v uzavretom cykle. Systém s uzavretým cyklom sa spolieha na odpoveď zo snímača MAP. Pri systéme s otvoreným cyklom je riadenie tlaku určené vstupmi ako TPS a RPM. Väčšina systémov má uzavretý cyklus. Regulátor tlaku je často modulovaný šírkou impulzu na reguláciu času otvorenia solenoidu. Solenoid obsahuje ihlový ventil, ktorý dokáže rýchlo reagovať na požadované zmeny. Zmenou šírky impulzu sa solenoid prikáže otvoriť po určitú dobu. Tým sa mení množstvo tlaku na obtokový ventil, čím sa reguluje tlak pre zosilnenie. Táto úroveň ovládania umožňuje dosiahnuť rôzne úrovne tlakového zosilnenia pri rôznych rýchlostiach alebo pri rôznych prevodoch.

Publikované: 21. 11. 2019 / Aktualizované: 07. 06. 2023

Kategória: Auto/moto

Autor: Alena Hrušková